foto de: Monica Murgu, Grand Hotel Continental

Grand Hotel Continental

STIL ARHITECTURAL:eclectic

PERIOADA:sfârșitul secolului XIX, 1886

GRAD DE PROTECTIE:monument de clasă B

ARHITECT:Emil Ritten Forster

ADRESA:Calea Victoriei, nr. 56, Bucureşti

Text şi documentaţie realizate de Diana Guţu

Cunoscut la înfiinţare sub denumirea de “Otelul”, hotelul a fost ridicat în 1886 pe locul fostului hotel Broft şi abia jumătate de secol mai târziu primeşte numele de Grand Hotel Continental, pe care îl poartă ��i astăzi. Monumentul istoric de secol XIX, este construit în stilul arhitectural al Renaşterii germane, după planurile arhitectului german Emil Ritten Forster, elaborate împreună cu constructorul român I.I. Râşnovanu.

Camerele erau dispuse la etaj,  iar la parter exista un restaurant cu 240 de locuri amplasate în două saloane de forma literei „L”, la care se adăuga o grădină de vară. Pe la 1912, hotelul număra 63 de camere, o sală de mese, bucătărie, şapte pivniţe, prăvălii şi alte odăi. Clădirea şi-a păstrat destinaţia de hotel atât în perioada regimului comunist, cât şi după 1990, purtând denumirea de Continental Bucureşti.

Dintre proprietarii care au marcat de-a lungul timpului istoria acestui imobil, îi amintim pe cei mai cunoscuți, bancherul evreu Menachem Elias, urmat de fiul său Jacques Elias. Testamentul celui din urmă hotăra că averea, inclusiv Grand Hotel Continental, nu va rămâne în proprietatea urmaşilor săi. Astfel a luat fiinţa Fundaţia Familiei „Menachem H. Elias”, care este astăzi proprietara acestui monument.

În anul 2005, hotelul a fost închis pentru restaurare, modernizare, reabilitare şi reclasificare în concordanţă cu standardele şi cerinţele unui hotel de cinci stele, iar clădirea a fost renovată păstrându-se structura clasică.

După reabilitare, au fost introduse „multe elemente de modernism, atât din punctul de vedere al designului arhitectural al băilor, holurilor de acces către camere, cât şi al folosirii unor dot��ri şi instala��ii de ultimă generaţie”, a explicat arhitectul Daniela Mirea, cea care a realizat proiectul arhitectural şi a coordonat lucrările de restaurare şi reabilitare.

În cadrul proiectului, unele dintre provocările majore au fost legate de refacerea faţadelor, a acoperişului şi în special a bolţilor din subsol. Tabla de pe acoperiş a fost refăcută, au fost introduse sisteme de degivrare pentru burlane şi jgheaburi, în timp ce la nivelul subsolului s-a aplicat o substanţă specială pentru hidroizolare în zona pereţilor şi bolţilor. Un alt aspect dificil a fost cel legat de realizarea sistemului de ventilaţie, constând în amplasarea aparatelor de aer condiţionat, a grilelor de absorbţie şi în introducerea lor în plafoanele decorate ale încăperilor, precum și realizarea şi găsirea zonei optime pentru puţul noului lift. Iniţial, exista unul singur, care a fost recondiţionat în timpul lucrărilor, un al doilea fiind creat cu ocazia restaurării.

Accesul în hotel a fost realizat prin curtea dinspre strada Ion Câmpineanu (iniţial intrarea fiind pe Calea Victoriei), obţin��ndu-se o legătură armonioasă între holul recep��iei, restaurant, zona de fitness şi sălile de conferinţă. Întrucât actuala recepţie a fost amplasată într-una dintre sălile vechiului restaurant, restaurantul şi-a restrâns dimensiunile. Pe locul fostei recepţii s-a amenajat un bar englezesc, iar Sala rustică, aflată odinioară la subsolul clădirii, a fost înlocuită cu un spaţiu de fitness şi SPA. Tot la subsol, a fost amenajat un restaurant cu specific balcanic, cu acces direct din stradă.
„Am cumpărat mobilier de la casele de licitaţii şi târgurile din Viena şi Parma, argintăria şi porţelanurile sunt englezeşti, oglinzile sunt luate tot din Italia, iar mocheta, din Belgia���, a explicat Daniela Mirea. Concierge-ul de la intrarea în hotel a aparţinut cândva Hotelului Ritz din Paris, iar recepţia, având o minunată lucrătur�� manuală pe mătase, vine de la o fostă reşedinţă nobiliară din Bergamo. Apartamentul prezidenţial a fost decorat în stil renascentist, cu mobilier cumpărat din Parma şi Viena. O parte dintre piesele recondiţionate şi repatinate ale hotelului se păstrează în camera în stil Ludovic XV. Aplicele sunt făcute pe comandă, în baie de aur, în Italia, iar veiozele sunt aduse din Parma, de la un târg de antichităţi.

Lucrările s-au desfăşurat pe o perioad�������������� de doi ani, între 2007-2009, costul total al lucrărilor ajungând la valoarea de 8.7 milioane de euro.

Comments are closed.

Mai vezi si:

Henri M. Berthelot, nr. 57

STIL ARHITECTURAL:eclectic

PERIOADA:sfârșitul secolului XIX

GRAD DE PROTECTIE:zonă protejată

ARHITECT:necunoscut

ADRESA:str. General Henri M. Berthelot, nr 57

Grigore Romniceanu, nr. 8

STIL ARHITECTURAL:neoromânesc

PERIOADA:sfârșitul secolului XIX

GRAD DE PROTECTIE:fără grad de protecție

ARHITECT:necunoscut

ADRESA:str. Grigore Romniceanu, nr. 8